۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۷۴۸۹۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۱۴۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 28 بهمن ماه ۹۹ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۲۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 147 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 700 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 850 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 350 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 400 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 147 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 512 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 970 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شده است؛ سکه دیروز از کانال 12 میلیونی عقب نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

دلار که در روزهای اخیر بالای 26 هزار تومان قیمت می خورد از دیروز به کانال 25 هزار تومان بازگشته است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 25 هزار و 700 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 100 تومان و درهم امارات 7 هزار تومان اعلام شده است.

در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار نسبت به روز کاری قبل ثابت مانده ولی قیمت یورو افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  24 هزار و 980 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 480 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 350 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بروز رسانی: سه‌شنبه 28  بهمن 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (صرافی بانکی)

24  هزار و 980

قیمت دلار (بازار آزاد)

25  هزار و 700

قیمت یورو (صرافی بانکی)

30 هزار و 350

قیمت یورو (بازار آزاد)

31 هزار و 100

قیمت درهم

7 هزار

قیمت پوند

34 هزار و 500

بروز رسانی: سه‌شنبه 28 بهمن ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  11 میلیون و 400  هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

11 میلیون و 850 هزار

قیمت نیم سکه بهارآزادی

6 میلیون و 600 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

4 میلیون و 350  هزار

قیمت سکه گرمی

2 میلیون و 400 هزار

بروز رسانی: سه‌شنبه 28 بهمن ساعت 11:10

نوع

قیمت لحظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

یک میلیون و 147  هزار

گرم طلای 24 عیار

یک میلیون و 512  هزار

مثقال طلا

4 میلیون و 970 هزار

انس طلا(دلار)

1819.6

 

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۱۱/۲۸

در حالی که ورود یک جبهه هوای سرد به تگزاس سبب تعطیلی چاه های نفت و پالایشگاه ها در بزرگترین ایالت تولید کننده نفت آمریکا شده است، قیمت نفت روز سه شنبه شاهد افزایش بود.

حوثی های یمن نیز اعلام کردند که با استفاده از پهپاد به فرودگاه هایی در داخل خاک عربستان حمله کرده اند. این خبر در کنار خوش بینی ها نسبت به ترمیم اقتصاد جهانی و شتاب گرفتن واکسیناسیون کرونا به رشد قیمت نفت کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 37 سنت معادل 0.58 درصد افزایش به 63 دلار و 67 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه مارس هم امروز با 82 سنت معادل 1.38 درصد جهش به 60 دلار و 29 سنت رسید.

استفن اینز تحلیلگر موسسه آکسی در این باره گفت: «اختلال غیرمنتظره در عرضه نفت آمریکا در کوتاه مدت سبب تقویت قیمت نفت شده است.» روز دوشنبه سرمای هوا سبب تعطیلی چاه های نفت و پالایشگاه ها در تگزاس شد و محدودیت هایی را بر فعالیت خطوط لوله انتقال گاز و نفت خام تحمیل کرد. سرمای کم سابقه سبب شده تا شرکت های عرضه کننده برق در ایالت تگزاس به قطعی دوره ای برق مشترکان روی بیاورند و حدود3 میلیون مشترک با قطع برق مواجه شوند.

تگزاس روزانه حدود 4.6 میلیون بشکه نفت تولید می کند و 31 پالایشگاه را در خود جای داده است.

در خاورمیانه، گروه حوثی های یمن روز دوشنبه اعلام کرد فرودگاه های ابها و جده عربستان را با پهپاد هدف قرار داده است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان صبح دوشنبه مدعی شده بود جلوی حمله پهپادهای حامل مواد منفجره به خاک این کشور را گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه واکسن کرونای آسترازنکا را در فهرست واکسن های مجاز برای استفاده اضطراری قرار داد و زمینه را برای دسترسی کشورهای در حال توسعه به این واکسن نسبتا ارزان قیمت هموار ساخت.

 

امسال نمایشگاه بهاره نداریم/ واردات موز آزاد شد

"عباس قبادی" در گفتگو با تیتر امشب با استناد به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امسال به‌خلاف سنوات گذشته نمایشگاه بهاره برگزار نمی‌شود به‌جای آن با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اصناف فروش فوق‌العاده و اینترنتی خواهند داشت.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: اولویت در حفظ سلامت مردم گذاشته شده است و به هموطنان اطمینان می‌دهیم در تأمین کالای شب عید مانع از نوسانات قیمت در بازار شویم.

قبادی از ذخایر 40 هزار تن سیب و پرتقال برای تأمین میوه شب عید خبر داد و افزود: تا حدودی تنظیم بازار به اصناف واگذار شده است و کنار آن ذخایر میوه هم در نظر گرفته شده است.

او همچنین از آزادشدنِ واردات موز به کشور گفت و افزود: موز وارداتی در راه است.

رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار از تولید 2میلیون و 700هزار تن مرکبات در استان مازندران و 500هزار تن در استان فارس گفت و افزود: تصمیم بر این شد به‌میزان یک‌سوم سال گذشته میوه ذخیره شود.

"مصطفی دارایی‌نژاد" با بیان اینکه قیمت سیب و پرتقال حدود 15 تا 20 هزار در میدان مادر به فروش می‌رسد، افزود: در زمان حاضر فقط در استان مازندران 700هزار تن میوه در این استان ذخیره شده است. فروش این مقدار میوه ممکن است تا اردیبهشت سال بعد طول بکشد.

دارایی‌نژاد گفت: نارنگی فسا و بندری تأمین‌کننده بازار و قیمت آن نسبت به پرتقال بیشتر است.

وی گفت: اگر باغداران بر سر قولی که به اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار نباشند، میوه را به‌صورت کشوری قیمت‌گذاری می‌کنیم.

 

چرا سیب و پرتقال گران شد؟

اکبر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه پرتقال در آبان روی درخت کیلویی 5 تا 6 هزار تومان قیمت داشت، افزود: این رقم در آذر تا 7 هزار تومان هم رسید.

وی ادامه داد: هزینه‌های بسته‌بندی، سورتینگ و انبارداری در حدود کیلویی دو هزار تومان به آن اضافه می‌شود، بنابراین باید کیلویی حدود 8 تا 9 هزار تومان در انبار قیمت داشته باشد.

یاوری افزود: در ماه‌های مهر و آبان، ​پرتقال را در میدان میوه، حدود هفت هزار تومان می‌فروختیم، اما سازمان صمت و وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند که برای ذخیره‌سازی شب عید می‌خواهند مقداری میوه ذخیره کنند.

وی با اشاره به اینکه هر سال مباشر‌های وزارت صمت با حضور در شمال کشور و استان آذربایجان غربی، پرتقال و سیب می‌خرند، گفت: قیمت‌گذاری آنها، در بازار اثرگذار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان با ابراز اینکه "امسال به ذخیره‌سازی اعتقادی نداشتیم و به عرضه و تقاضا اعتقاد داریم"، اضافه کرد: اول می‌خواستند پرتقال را کیلویی 13 هزار تومان قیمت‌گذاری کنند، اما با مشورت اتحادیه بارفروشان، مصوب شد که پرتقال را کیلویی 10 هزار و 500 تومان برای خرید​ اعلام کنند.

یاوری با اشاره به اینکه در زمان حاضر پرتقال در دست باغداران نیست، افزود: پرتقال به میادین میوه با قیمت 8 هزار و 500 هزار تومان وارد و با قیمت حدود 10 هزار تومان خارج می‌شود.

داراب حسنی مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه امسال سال خوبی از نظر تولید پرتقال و سیب بوده است، گفت:​ تقریباً هفتگی قیمت محصولات و موجودی انبار‌ها را رصد و پیگیری می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه "امسال وزارت صمت کار ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد"، اضافه کرد: ذخیره‌سازی، سهم زیادی ندارد.

حسنی ادامه داد: امسال در سیب حدود یک‌میلیون و 300هزار تن ذخیره‌سازی در انبار‌ها انجام شده که از این میزان حدود 20 تا 30 هزار تن برای بازار شب عید است، اما هنوز خرید شب عید انجام نشده است.

وی افزود: بر اساس داده‌های 12ماهه پارسال سایت اتحادیه بارفروشان؛ کف قیمت پرتقال سر باغ، 6 تا 9 هزار تومان بود.

* ذخیره‌سازی یک‌میلیون و 350هزار تن سیب

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال حدود 4 میلیون و 150 هزار تن سیب تولید شده است و از این میزان حدود یک‌میلیون و 350هزار تن را ذخیره‌سازی کردیم.

داراب حسنی با اظهار اینکه وزارت کشاورزی میزان ذخیره‌سازی و نگهداری محصول را در انبارها و سردخانه‌ها رصد می‌کند, یادآور شد: پارسال حدود 740 هزار تن سیب را صادر کردیم.

وی اضافه کرد: امسال قیمت سیب در زمان تولید از حدود هزار تا 7 هزار تومان بوده است.

حسنی با اشاره به اینکه پرتقال با توجه به کیفیت آن،​ قیمت‌گذاری می‌شود, گفت: سیر پرتقال از باغدار به انباردار و سردخانه و از آن‌جا به میادین و از این میادین تا مصرف‌کننده نهایی, موجب افزایش قیمت این محصول می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: فشار ما به وزارت صمت این بود که واردات موز محدود شود و فقط به‌ازای صادرات محصولات خودمان، مجوز واردات آن را دهد.

وی ادامه داد: بنابراین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار, مقرر شد واردات موز فقط به‌ازای صادرات سیب انجام شود و به‌نظر می‌رسد این محدودیت, عامل اصلی گران شدن قیمت موز است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی هم گفت: میوه‌ها را بر اساس عرضه و تقاضا و به‌قیمت روز از میادین میوه با فاکتور خریداری می‌کنیم و با 35 درصد سود با فاکتور می‌فروشیم.

اسدالله کارگر گلشن‌آبادی افزود: اگر پرتقال با قیمت 10 هزار تومان به دست اعضای صنف فروشندگان میوه برسد با 35 درصد سود یعنی با قیمت 13 هزار و 500 تومان باید به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

وی اضافه کرد: با متخلفان برخورد می‌شود و برخی از مغازه‌ها هم به‌علت تخلف, پلمب شدند.

کمال یداللهی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری باغبانی ایران نیز گفت:​ اکنون پرتقال در دست باغداران نیست و واسطه‌ها, پرتقال را از باغداران کیلویی 4 تا 5 هزار تومان خریدند.

وی افزود: معمولاً هزینه سورتینگ میوه کیلویی هزار تا هزار و 500 تومان است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان هم گفت: سورتینگ‌داران در هشت روز اخیر, عرضه پرتقال به میادین را کم کردند و قیمت پرتقال شمال به کیلویی 17 هزار تومان هم رسید.

اکبر یاوری با اعلام اینکه پرتقال به‌اندازه کافی وجود دارد و به ذخیره‌سازی برای شب عید نیاز ندارد, اضافه کرد: اکنون 700 هزار تن پرتقال, داخل انبارهای شمال، دپو شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا سلطان موز داریم؟" گفت: خیر. سلطان موز نداریم و مقصر گرانی موز،​ وزارت صمت است زیرا جلوی ثبت سفارش واردات این محصول را گرفت.

مدیرعامل تعاونی سورتینگ‌داران نیز با تصریح به اینکه "عامل گرانی پرتقال را باید در میادین میوه و تره‌بار تا شبکه خرده‌فروشی جست‌وجو کنیم", گفت: این محصول در این میادین بین 11 تا 13 هزار تومان فروخته می‌شود و بالای 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

احمدزاده با یادآوری اینکه افزایش قیمت خرید یکی از علل افزایش قیمت پرتقال است, افزود: از 10 آبان به این طرف، پرتقال‌ها را از باغدار از 7 تا 9 هزار تومان خریدیم.

وی ادامه داد: بیشتر پرتقال‌هایی که اکنون در شمال ذخیره‌سازی شده است از 7 تا 8 هزار و 500 تومان از باغدار خریداری شده است و هزینه سورتینگ و انبارداری برای هر کیلو بین دو هزار و 500 تا سه هزار تومان است.

آقای احمدزاده اضافه کرد: در کل استان مازندران بین 500 تا 700 هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شده است.

 

قیمت مصوب قند شکسته بسته بندی ۱۰۵۰۰ تومان تعیین شد

با توجه به تحویل شکر با قیمت هر کیلوگرم 6650 تومان به واحدهای قندریزی در یکصدو بیست و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم قند شکسته شده در بسته بندی یک کیلوگرمی 10500 تومان تعیین شد.

در مصوبه کارگروه تنظیم بازار آمده است: با توجه به تحویل شکر با قیمت هر کیلوگرم 6650 تومان به واحدهای قندریزی مطابق تصمیمات بند (2-4)‌ یکصدو بیست و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، وفق محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سقف قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم قند شکسته شده در بسته بندی یک کیلوگرمی 10500 تومان مورد تصویب قرار گرفت.

با عنایت به درخواست انجمن های صنفی کارخانجات تولیدی شکر در خصوص تعیین نرخ کارمزد تصفیه شکر مقرر گردید مراتب از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و اعلام گردد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات